Veľká časť vodičov považuje klimatizáciu v aute za „letnú záležitosť“. V zimných mesiacoch je systém na chladenie vzduchu odstavený a nečinne sa vozí v aute. Vďaka tomu majitelia áut riskujú jeho poškodenie a vo vozidle majú vzduch s vyššou vlhkosťou. Klimatizáciu je v niektorých prípadoch nutné používať aj v zimných mesiacoch.
1. Zarosené okná
Klimatizácia vysúša vzduch, ktorý cez ňu prechádza. Kým v lete to niektorým ľuďom prekáža, v zime im to v aute môže pomôcť. Vysoká vlhkosť v interiéri automobilu spôsobuje zarosenie okien. Skondenzovaná voda na čelnom skle a bočných sklách obmedzuje výhľad vodiča.
Zapnutá klimatizácia prispeje k rýchlejšiemu odroseniu okien a zabezpečí lepší výhľad na cestu. Mnoho automobilov navyše zapína klimatizáciu automaticky, keď ju vodič nastaví tak, aby vzduch mieril na čelné sklo.
2. Rýchlejšie zohriaty motor
Zohriatie studeného motora je kľúčové pre zaistenie optimálnej spotreby, produkcie emisií a vyhriatie interiéru. Najmä staršie naftové automobily majú problém získať v mínusových teplotách prevádzkovú teplotu motora. Zapnutý kompresor klimatizácie zvýši zaťaženie pohonnej jednotky, ktorá vďaka tomu skôr získa prevádzkovú teplotu. Vďaka tomu bude aj skôr vyhriaty interiér auta.
3. Zredukovanie zápachu z klimatizácie
Vzduch z klimatizácie, ktorá je zapnutá po dlhšom čase, bude smrdieť. Môžu za to baktérie, ktoré sa nahromadia vo výparníku vďaka jeho vlhkosti. Zápach z klimatizácie je možné odstrániť aj jej pravidelným čistením.
4. Ochrana kompresora a zamedzenie úniku chladiva
Kompresor klimatizácie využíva na svoje mazanie olej. Pri jeho dlhodobom odstavení sa olej nahromadí v jeho najnižšom bode. Jeho opätovné spustenie môže prebehnúť bez dostatočného mazania v prvých sekundách jeho činnosti.
Kompresor navyše zabezpečuje obeh maziva v systéme, čím zabezpečuje jeho tesnosť. Chýbajúci olej môže spôsobiť únik chladiacej zmesi. To bude mať za následok menšiu účinnosť klimatizácie v letných mesiacoch.
5. Klimatizácia a spotreba paliva
Napriek tomu, že výrobcovia sa snažia o čo najnižší dosah fungovania klimatizácie na spotrebu paliva, jej používanie stále spotrebu mierne zvyšuje. Z vlastnej skúsenosti redakčných testov môžeme povedať, že vplyv na spotrebu výrazne závisí od druhu pohonnej jednotky.
Kým najslabšie trojvalcové motory dokážu na spustenie klimatizačnej jednotky reagovať zvýšením spotreby aj o 1 liter na 100 km, pri výkonných motoroch je dosah často minimálny. Čím väčším objem a počet valcov, tým nižšími číslami sa klimatizácia podpíše pod spotrebu.
zdroj: https://auto.pravda.sk/