Na dosiahnutie chladenia pri starších vozidlách cca do roku 2015/2016 sa v aute používa plyn s názvom R134a. V nových vozidlách v závislosti od typologického schválenia EÚ sa používa už novší typ chladiva s názvom R1234yf-Na tento typ chladiva sme v roku 2021 zakúpili novú automatickú plničku značky TEXA. Objem chladiva závisí vždy od veľkosti systému, ktorý je vo vozidle inštalovaný. V priemere sa pohybuje okolo cca 500-700g. Na plnenie sa používa špeciálne zariadenie (plnička klimatizácie), ktoré dokáže systém otestovať a naplniť presné množstvo oleja a chladiva. Plnenie môže vykonávať iba odborne spôsobilá osoba, ktorá je držiteľom oprávnenia (osvedčenia).
Príprava klimatizácie na horúce dni, týždne, mesiace
Poruchy klimatizácie v aute určite nepotešia vašu peňaženku. To, že klimatizácia buď nechladí, alebo je účinok nižší, je následkom nedostatku chladiva. Prirodzený únik chladiacej zmesi počas roka je cca 10-15% aj vtedy, keď je klimatizácia a tesnosť sústavy v úplnom poriadku. Takýto únik ešte nespôsobuje pokles účinku klimatizácie. Po zhruba 3-5 rokoch prevádzky aj nového vozidla to už ale má rozhodujúci vplyv na funkčnosť. Ak nechodíte na kontrolu klimatizácie pravidelne aspoň raz do roka, pokles tlaku a problémy s tým spojené môžu nastať práve v tom najneočakávanejšom čase a v tej najväčšej horúčave. Napríklad na dovolenke pri mori - a to je už trocha komplikácia. Únik väčšieho množstva chladiva sa zvyčajne prejaví pri netesnosti klimatizačného okruhu , korózii sústavy, opotrebení tesnení alebo po násilnom kontakte iných vonkajších vplyvov (havárii , kontakt cudzieho predmetu).
Samotné plnenie klimatizácie novým chladivom môže síce na krátky čas oživiť vašu klimatizáciu ale bude to vždy iba krátkodobé riešenie . Okrem toho je to agresívny plyn , ktorý poškodzuje životné prostredie a zdravie ľudí. Kontrolu tesnosti systému dokáže vykonať iba odborný servis s patričným vybavením. Pri kontrole sa robí test - vákuovanie , ktorý preukáže hneď väčšiu netesnosť. V prípade menších únikov sa robí test - plnenie dusíkom alebo kontrola UV farbivom. Je dôležité vedieť , že samotný kompresor potrebuje na mazanie predpísané množstvo oleja.
Nedodržanie tohto množstva plus časté odsávanie chladiva a následné doplnenie zlého množstva má zásadný vplyv na životnosť kompresora. Posledný dôležitý komponent je tz.vysúšač, zásobník alebo filter systému ,ktorý obsahuje špeciálne granule, ktoré nasávajú vlhkosť zo systému a tým chráni aj samotný kompresor. Akýkoľvek zásah do systému (otvorenie okruhu, havária) si vyžaduje aj výmenu tejto súčiastky. Otvorený systém (rozumej deravý) automaticky nasáva aj atmosferickú vlhkosť čo po krátkom čase definitívne znehodnotí funkciu vysúšača.